0 216 390 64 77
Sosyal Medya Hesaplarımız

Mart 2021

Mart 2021

Pandemi Sürecinde Psikolojik Sağlamlık & Velilere Öneriler

Ergenlik, Okul, Pandemi Üçgeni | Sağlık ve Yaşam

Yakın bir zamanda tüm dünyayı etkisi altına alan COVID-19 pandemi süreci Türkiye’yi de çeşitli yönlerden etkilemiştir. Salgının ardından kişilerde sosyal-duygusal, psikosomatik, bilişsel ve davranışsal semptomlar izlenmeye başlanmıştır. COVID-19 her gelişim döneminden bireyleri etkilese de ergenlik dönemindeki bireylerin sosyal ihtiyaçlarının baskınlığı, kişiliklerinin en önemli gelişim evrelerinden birinde olmaları ve diğer ruh sağlığı sorunlarına daha açık halde olmaları nedeniyle gençlere yönelik verilecek önerilerin önem taşıdığını düşünüyoruz. Gençler ve çocuklar pandemi sürecinde eğitim öğretim faaliyetlerinin uzaktan eğitime geçmesiyle birlikte, sokağa çıkma kısıtlamaları ve akranlarından ayrılmaları sebebiyle şüphesiz süreçten en çok etkilenen yaş grubu olmuşlardır. Bu nedenle bu çalışmada pandemi sürecinde ve sonrasında lise kademesindeki öğrencilerin psikolojik dayanıklılığını güçlendirmenin önemine, ergenlik döneminin sahip olduğu koruyucu ve risk faktörlerine ve COVID-19 pandemi sürecinde gösterdikleri tepkilere nasıl tedbirler alınabileceğiyle ilgili velilere yönelik önerileriler vermeye çalıştık.

  1. Güvenlik duygusu oluşturma:  Kriz durumlarında çocuğunuzun kendilerini güvende hissedebilecekleri bir ortamın sağlanması ve onları destekleyebilecek kişilerin varlığından haberdar olması onlar için çok önemlidir. Bu dönemde yaşanabilecek potansiyel kaygı bozukluğu durumlarına karşı bu şekilde önleyici destekte bulunabilirsiniz.     
  • Bir arada olma/zaman geçirme: Gençlerle birebir zaman geçirmenin, sevildiğini ve güvende hissetmesini sağlayacağını vurgulayarak geçirilen bu zaman diliminde televizyon ve telefonun kapatılarak zaman geçirilmesini önermektedir. Onlarla sohbet etmek, gelecek planları ya da güncel durumlarıyla ilgili yargılayıcı tonlardan uzak sohbet etmek onlara iyi gelecektir. Aynı zamanda sınav stresiyle kaygı düzeyi yüksek olan öğrencinizi koşulların herkes için eşit olduğunu, aynı şartlarda yarıştıklarını ve onlara verdiğiniz sevginin buna bağlı olmadığını belirterek kaygı düzeyini azaltmanız çocuğunuzu daha güvende ve motive hissettirecektir.
Pandemi sürecinde sınavda başarılı olmanın anahtarı... - Mor Papatya  Fotoları | AKŞAM
  • Bilgilendirme: Süreç içinde güvenilir olmayan ve denetlenmeyen haber kaynaklarından öğrenciyi uzak tutmak ya da güvenilirliğini sorgulatmayı öğretmek onun için önemlidir. Sağlıklı bilgi alabileceğiniz güvenilir haber kaynaklarından bilgiler takip edilmelidir.
  • Paylaşımı destekleme: Aile üyeleri çocukların duygu ve düşüncelerini ifade etmeleri yönünde çocukları teşvik etmeleri ve paylaşımlarını dinlemeye istekli olmaları önemlidir. Ve bu süreçte çocuğa nasıl davranması gerektiğini söylemekten daha çok rol model olarak nasıl daha sakin, kontrollü ve sorumluluk sahibi davranması gerektiğini sizde izlemesine izin verin, örnek olmaya çalışın.
  • Günlük rutin oluşturma: COVID-19 pandemi süreciyle birlikte ergenlerde uykuya dalmakta güçlük, uzun süreli uyuma, kabuslar görme, öğün atlama gibi uyku ve beslenme düzeninde birtakım değişiklikler meydana gelmiştir. Bu değişiklikler çocukların COVID-19 pandemi sürecinin öncesindeki işlevselliğine dönmelerinde sorunlar oluşturmaktadır. Bu nedenle aile üyelerinin çocuklarının COVID-19 pandemi süreci öncesi günlük rutinlerindeki uyku ve beslenme düzenlerine ulaşmalarına destek olmalıdır.  Özellikle sokağa çıkma yasağının geldiği şu günlerde uzun süre iş başında kalınmamasını, kısa aralıklar verilmemesini, sağlıklı besinlerin tüketilmesini sağlayacak yeni günlük rutinlerin oluşturulmasını önermektedir.
Pandemi Dönemi Öğrenci, Veli ve Öğretmen Bilgilendirme Rehberi - Ataköy  Cumhuriyet Anadolu Lisesi
Bilgisayar Oyunlarının Zararları Maddeler Halinde - bilgisayarmakaleleri.com
  • Esnek olma ve kabul edici davranma: COVID-19 pandemi süreci öncesinde çocukların sergilediği fakat aile üyelerinin hoşlanmadığı veya onaylamadığı uzun süreli bilgisayar başında oturma, oyun oynama, telefonla meşgul olma gibi davranışların sıklığı COVID-19 pandemi sonrasında artış gösterebilir. Bu nedenle aile üyelerinin bu artan davranışlar karşısında daha esnek olması, dışarı çıkamadığı için sosyalleşemeyen çocuklarının yalnız kalmaya ihtiyacı olabileceğini kabul etmesi ve çocuklarını eleştirmemesi çocuklarının bu süreci atlatabilmelerine yardımcı olacak beklenmedik sinirlenmeler/tartışmalar bu olumsuz davranışı kısa vadeli yok etse de uzun vaade de kalıcı kılacaktır. Onunla pazarlık etmek yerine, yavaş yavaş sağlıklı davranışlara çekecek hoşgörülü anlaşmalara varabilirsiniz.

Sağlıklı günler dileriz…

Elif ERGİN

Okul Psikolojik Danışmanı